Czym jest Tax Litigation?
Zespół Tax Litigation RSM Poland to zespół ekspertów z zakresu polskiego prawa podatkowego. Nasi doskonale znający schemat procedury postępowania podatkowego doradcy reprezentują podatników podczas kontaktów z fiskusem, zapewniając naszym klientom bezpieczeństwo w relacjach z organami podatkowymi.
Jako profesjonalni pełnomocnicy reprezentujemy naszych klientów w kontakcie z organami podatkowymi we wszystkich możliwych sprawach podatkowych, tj. w toku:
- czynności sprawdzających,
- kontroli podatkowych,
- kontroli celno-skarbowych,
- postępowań podatkowych;
- postępowań odwoławczych przed organami podatkowymi II instancji;
- postępowań przed wojewódzkimi sądami administracyjnymi oraz Naczelnym Sądem Administracyjnym.
Oferujemy również reprezentowanie stron w postępowaniach o szczególnym charakterze – tzn. w sprawach dotyczących ustalania odpowiedzialności osób trzecich (w tym członków zarządu) za zobowiązania podatkowe podatników (np. spółek).
Mamy duże doświadczenie we współpracy z klientami z wielu branż i rozumiemy, że panujące realia gospodarcze często nijak się mają do tego, jak wyobrażają je sobie organy podatkowe. Aby ciągłe pytania organów podatkowych nie dezorganizowały działalności przedsiębiorstwa, warto skorzystać z pomocy ekspertów z zakresu prawa podatkowego, którzy dopilnują, aby czas weryfikacji rozliczeń podatkowych nie wydłużał się i nie powodował niepotrzebnych przeszkód w spokojnym prowadzeniu działalności gospodarczej.
Jak doradcy podatkowi RSM Poland mogą skutecznie wesprzeć firmę w trakcie kontroli i postępowań podatkowych?
Reprezentujemy podatników w trakcie wszelkich czynności weryfikujących prawidłowość ich rozliczeń – niezależnie od podatku oraz miejscowości, w której znajduje się urząd skarbowy.
Na przestrzeni ostatnich lat zauważamy widoczny wzrost zainteresowania fiskusa rozliczeniami podatników – czyli wzrost liczby weryfikacji rozliczeń: czynności sprawdzających oraz kontroli podatkowych i celno-skarbowych. Nasi eksperci z zakresu prawa podatkowego wykorzystują swoje doświadczenie by zapewnić klientom RSM Poland bezpieczeństwo w trakcie trwania tych procedur oraz przejmują na siebie kontakt z organami podatkowymi – tak by podatnik był możliwie najmniej obarczony ciężarem odbywającej się weryfikacji.
Ogromną wagę przywiązujemy do kwestii proceduralnych. Naszym celem nadrzędnym jest dopilnowanie, by czynności organów podatkowych były prowadzone zgodnie z przepisami podatkowymi i wyłącznie w ich granicach, oraz stanie na straży praw klienta jako weryfikowanego podatnika. Bezpieczeństwo naszych klientów oraz prowadzonych przez nich biznesów stawiamy na pierwszym miejscu, nie bojąc się asertywnie wyrażać braku zgody wobec wykraczających poza obowiązujące prawo działań organów podatkowych.
Najczęściej zadawane pytania: co warto wiedzieć o kontrolach w Polsce?
Przed rozpoczęciem jakichkolwiek czynności kontrolnych urząd skarbowy ma obowiązek dostarczenia podatnikowi zawiadomienia zawierającego datę rozpoczęcia i przewidywany termin zakończenia kontroli. Czas trwania wszystkich kontroli podatkowych przeprowadzanych przez fiskusa u jednego przedsiębiorcy w danym roku kalendarzowym nie może przekroczyć:
- w przypadku mikroprzedsiębiorców – 12 dni roboczych;
- w przypadku małych przedsiębiorców – 18 dni roboczych;
- w przypadku średnich przedsiębiorców – 24 dni roboczych;
- w przypadku pozostałych przedsiębiorców – 48 dni roboczych.
Od ww. zasady istnieją liczne, ale dość dokładnie określone wyjątki.
Jako że zobowiązania podatkowe przedawniają się po upływie 5 lat (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku), fiskus w większości przypadków nie powinien bardziej cofać się w czasie podczas kontroli podatkowej podatnika.
Co dodatkowo istotne, dokładny zakres kontroli (z wyszczególnionymi latami, które zamierzają skontrolować urzędnicy) musi zostać przekazany podatnikowi w zawiadomieniu o wszczęciu kontroli podatkowej, które musi zostać dostarczone przynajmniej 7 dni przed rozpoczęciem właściwych działań.
Kontrolę podatkową przeprowadza najczęściej naczelnik urzędu skarbowego przypisanego do rejonu, w którym znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziba podatnika. Za czynności będą więc odpowiadać urzędnicy tego urzędu skarbowego, w którym przedsiębiorstwo na co dzień rozlicza podatki.
Od tej zasady przewidziane są pewne wyjątki: w zależności od przedmiotu kontroli może ona zostać również przeprowadzona przez naczelnika urzędu celno-skarbowego, wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starostę albo marszałka województwa lub Szefa Krajowej Administracji Podatkowej.
Kontrola celno-skarbowa oznacza dla podatników zdecydowanie więcej niedogodności niż kontrola podatkowa. Porównując te dwie procedury wymienić można między innymi następujące kluczowe różnice:
- kontrola celno-skarbowa, w przeciwieństwie do kontroli podatkowej, może zostać przeprowadzona bez wcześniejszego zawiadomienia;
- kontrolę celno-skarbową może prowadzić organ z odległego województwa (przykładowo przedsiębiorcę z Poznania może kontrolować naczelnik urzędu celno-skarbowego z Rzeszowa);
- w przypadku kontroli celno-skarbowych urzędników nie obowiązuje roczny limit maksymalnej dozwolonej liczby dni, w ramach których można prowadzić działania związane z kontrolą podatnika;
- w trakcie kontroli celno-skarbowej kontrolerzy mogą żądać okazania akt, dokumentów i ksiąg, które, choć są w jakiś sposób powiązane z przedmiotem kontroli, to odnoszą się do okresu innego niż okres kontroli wskazany w upoważnieniu do przeprowadzenia kontroli;
- w ramach kontroli celno-skarbowej urzędnicy mogą nie tylko sprawdzać dokumenty, ale też przesłuchiwać kontrolowanego oraz świadków;
- inaczej niż w przypadku kontroli podatkowej, podatnik nie ma możliwości złożenia zastrzeżeń do wyniku kontroli celno-skarbowej.
Kontrola celno-skarbowa jest wszczynana bez wcześniejszego zawiadomienia. Czynności rozpoczynane są oficjalnie w dniu doręczenia kontrolowanemu podatnikowi upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.
Kontrola celno-skarbowa powinna się zakończyć nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia doręczenia kontrolowanemu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli. Przepisy dają jednak urzędnikom możliwość przedłużania tego terminu; dla przedsiębiorców oznacza to, że kontrole celno-skarbowe mogą trwać miesiącami lub nawet latami.
Kontrola celno-skarbowa zostaje oficjalnie zakończona w dniu doręczenia podatnikowi jej wyniku.
Postępowanie podatkowe powinno zakończyć się bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca od dnia jego rozpoczęcia. W skomplikowanych przypadkach mogą to być 2 miesiące. W przypadku przekroczenia terminu organ podatkowy ma obowiązek każdorazowo zawiadomić o tym podatnika, podając przyczyny niedotrzymania terminu oraz nowy termin zakończenia postępowania. W praktyce postępowania podatkowe trwają kilka miesięcy a w sprawach bardziej skomplikowanych – nawet powyżej roku.
Przed wydaniem decyzji rozstrzygającej sprawę lub w inny sposób kończącej postępowanie organ ma obowiązek zapewnić podatnikowi 7 dni na wypowiedzenie się w sprawie zebranych w trakcie postępowania dowodów. Taki ruch jest wyraźnym sygnałem, że postępowanie zmierza ku końcowi.
Postępowanie podatkowe kończy się w momencie wydania przez prowadzący je organ decyzji, która zawiera:
- oznaczenie organu podatkowego;
- datę wydania decyzji;
- oznaczenie strony postępowania;
- powołanie podstawy prawnej;
- rozstrzygnięcie postępowania;
- uzasadnienie faktyczne i prawne;
- pouczenie o trybie odwoławczym;
- podpis osoby upoważnionej, z podaniem jej imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego.
Decyzja wydana w pierwszej instancji może być zaskarżona przez podatnika, w terminie do 14 dni od dnia doręczenia mu tej decyzji.
Napisz do nas
Napisz do nas
Uzupełnij formularz, a ekspert RSM skontaktuje się z Tobą
Uzupełnij formularz, a ekspert RSM skontaktuje się z Tobą
Uzupełnij formularz, a ekspert RSM skontaktuje się z Tobą