Polska z roku na rok staje się coraz ważniejszym gospodarczym partnerem Niemiec. Mając największy rynek spośród względnie nowych krajów członkowskich Unii Europejskiej, Polska posiada kluczową pozycję dla handlu w Europie Środkowej i Wschodniej. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że Polska jest drugim, po Francji, największym sąsiadem Niemiec. Wszystko to powoduje, że obrót handlowy pomiędzy Polską i Niemcami corocznie wzrasta.
Polska z roku na rok staje się coraz ważniejszym gospodarczym partnerem Niemiec.
Według danych Federalnego Urzędu Statystycznego z lutego 2021, największym partnerem handlowym Niemiec w 2020 roku pozostawały Chiny (212,1 mld eur), na drugim miejscu była Holandia (172,8 mld eur), a na trzecim Stany Zjednoczone (171,5 mld eur). Przed Polską znalazła się jeszcze Francja (147,6 mld eur). W roku 2020 niemiecko-polskie obroty handlowe wyniosły 122,9 mld eur, co dało Polsce ostatecznie 5 miejsce na liście partnerów handlowych Niemiec.
Pomimo kryzysu spowodowanego pandemią, import z Polski do Niemiec wzrósł o 1% w porównaniu do roku 2019 i wyniósł 58,2 mld eur. Dzięki temu Polska wyprzedziła Francję i uplasowała się na 4 miejscu za Chinami (116,2 mld eur), Holandią (88,4 mld eur) i Stanami Zjednoczonymi (67,7 mld eur). Zauważalny jest także wzrost eksportu niemieckich towarów do Polski. W ubiegłym roku Polska wyprzedziła w tym zakresie Włochy i Austrię i ostatecznie zajęła 6 miejsce, chociaż sam wolumen eksportu był o 1,8% niższy w porównaniu do roku 2019 i wyniósł 64,6 mld eur.
W niemieckim eksporcie do naszego kraju dominują cały czas towary z branży motoryzacyjnej, maszyny, elektrotechnika i wyroby chemiczne. Polska eksportuje do Niemiec głównie części i wyposażenie pojazdów, artykuły spożywcze, meble oraz sprzęt gospodarstwa domowego.
Na podstawie danych z Federalnego Urzędu Statystycznego możemy zaobserwować, że handel pomiędzy obiema gospodarkami ciągle się umacnia i nabiera tempa. Świadczy o tym chociażby fakt, że jeszcze w roku 2004, czyli w roku przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, znajdowała się ona na 12 miejscu w rankingu partnerów handlowych Niemiec.
Miejmy nadzieję, że ta tendencja wzrostowa się utrzyma i restrykcje związane z lockdownem w perspektywie czasu nie będą na nią miały większego wpływu.