W artykule odpowiadamy na pytania:
- Czy polski ustawodawca przewidział w projekcie ustawy implementującej Pillar 2 uproszczenia?
- Czym są bezpieczne przystanie (safe harbours)?
- Jakie rodzaje bezpiecznych przystani przewidział ustawodawca?
Polski ustawodawca, w projekcie ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych który stanowi implementację tzw. Dyrektywy Pillar 2, przewidział rozwiązania wyłączające lub ograniczające efekt stosowania zasad globalnego podatku minimalnego. Te korzystne dla podatników przepisy można określić mianem „bezpiecznych przystani” (ang. „safe harbours”). Jak je zastosować i dlaczego może to być dość trudne bez odpowiedniego przygotowania?
Uproszczenia przewidziane w projekcie polskiej ustawy wdrażającej dyrektywę Pillar 2
Przepisy o globalnym podatku minimalnym określają szereg uproszczeń i wyłączeń, które można podzielić na kilka kategorii:
- wyłączenia podmiotowe – określające konkretne grupy podatników które nie zostaną objęte podatkiem wyrównawczym (opisane przez nas dokładniej w poprzednim wpisie);
- uproszczenia związane z substratem majątkowo-osobowym – dzięki którym podmioty posiadające substrat majątkowo-osobowy będą miały możliwość zmniejszenia podstawy opodatkowania o 5-8% wartości bilansowej rzeczowych aktywów trwałych z danej jurysdykcji oraz o 5-10% wartości kwalifikowanych kosztów płac ponoszonych przez daną jednostkę;
- tzw. bezpieczne przystanie (safe harbours) – którym przyjrzymy się dokładniej w dalszej części tego artykułu.
Czym są bezpieczne przystanie („safe harbours”) i jaką pełnią funkcję?
Bezpieczne przystanie („safe harbours”) to zaimplementowane w przepisach wdrażających dyrektywę Pillar 2 rozwiązania, które mają ograniczyć obowiązki administracyjne związane z kalkulacją globalnego podatku minimalnego i – po spełnieniu określonych warunków – pozwolić podatnikom przyjąć, że ich podatek wyrównawczy jest równy zeru.
Wśród rodzajów bezpiecznych przystani można wyróżnić bezpieczne przystanie o stałym charakterze oraz przejściowe – czyli takie, które pozwolą ograniczyć obowiązki podatników jedynie w początkowym okresie obowiązywania przepisów implementujących Pillar 2.
Sprawdź, jak możemy pomóc twojej firmie
Rodzaje bezpiecznych przystani dostępnych w ramach ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym
Bezpieczne przystanie można podzielić na te o stałym charakterze oraz na obowiązujące w początkowym okresie działalności grupy. Szczegółowe informacje na temat bezpiecznych przystani znajdą Państwo poniżej.
STAŁE BEZPIECZNE PRZYSTANIE
Dzięki wyłączeniu de minimis nie oblicza się globalnego podatku wyrównawczego (lub krajowego podatku wyrównawczego) dla jednostek składowych zlokalizowanych w danej jurysdykcji, jeżeli:
- średni trzyletni kwalifikowany przychód wszystkich jednostek składowych zlokalizowanych w tej jurysdykcji jest mniejszy niż 10 mln EUR;
- średni trzyletni jurysdykcyjny kwalifikowany dochód wszystkich jednostek składowych zlokalizowanych w tej jurysdykcji wynosi mniej niż 1 mln EUR albo została osiągnięta średnia jurysdykcyjna kwalifikowana strata wszystkich takich jednostek.
Warto zaznaczyć, że jeżeli w pierwszym lub drugim roku poprzedzającym rok podatkowy (lub w obydwu tych latach) żadna jednostka składowa zlokalizowana w danej jurysdykcji nie osiągnęła kwalifikowanego przychodu ani kwalifikowanego dochodu (straty), to ten rok podatkowy (lub takie lata podatkowe) wyłącza się z obliczenia średniego trzyletniego kwalifikowanego przychodu lub średniego trzyletniego kwalifikowanego dochodu (straty).
Co ważne, wyłączenie de minimis nie może zostać zastosowane w przypadku jednostek inwestycyjnych i bezpaństwowych jednostek składowych, a przychód oraz jurysdykcyjny kwalifikowany dochód (stratę) netto tych jednostek wyłącza się z kalkulacji.
Zastosowanie przepisów safe harbour przewidzianych dla QDMTT pozwala podatnikom uniknąć obliczania globalnego podatku wyrównawczego w przypadku jednostek z wybranej, innej niż Polska, jurysdykcji, jeżeli:
- wszystkie zlokalizowane w tej jurysdykcji jednostki składowe dla których podatnik globalnego podatku wyrównawczego obliczałby efektywną stawkę podatkową podlegają opodatkowaniu kwalifikowanym krajowym podatkiem wyrównawczym i podatek ten jest w całości wymagalny do zapłaty;
- jurysdykcja ta została wskazana jako spełniająca wymagania OECD w zakresie bezpiecznych przystani tego rodzaju.
Na podstawie wyboru uprawnionej jednostki grupy może ona – do celów wyliczeń nadwyżki zysku, wyłączenia de minimis lub efektywnej stawki podatkowej – w odniesieniu do jednostki składowej osiągającej wyniki finansowe o niskiej istotności przyjąć uproszczenia pozwalające:
- ustalać kwalifikowany dochód w kwocie równej przychodom tej jednostki, podlegającej wykazaniu w informacji o grupie podmiotów;
- ustalać kwalifikowany przychód w kwocie równej przychodom tej jednostki, podlegającej wykazaniu w informacji o grupie podmiotów;
- ustalać skorygowane podatki kwalifikowane w kwocie podatku dochodowego, podlegającej wykazaniu w informacji o grupie podmiotów.
Przez jednostkę składową osiągającą wyniki finansowe o niskiej istotności rozumie się jednostkę składową wraz z jej stałymi zakładami, która:
- nie jest uwzględniania w skonsolidowanym, podlegającym audytowi zewnętrznemu sprawozdaniu sporządzonym przez jednostkę dominującą najwyższego szczebla ze względu na jej niewielki rozmiar lub nieistotność;
- osiąga sumę przychodów, która, w rozumieniu przepisów CBCR, przekracza 50 mln EUR, i której księgi używane do przygotowania informacji o grupie podmiotów prowadzone są zgodnie z akceptowalnym standardem rachunkowości lub zatwierdzonym standardem rachunkowości.
TYMCZASOWE/PRZEJŚCIOWE BEZPIECZNE PRZYSTANIE
W przypadku tymczasowej bezpiecznej przystani w zakresie CBCR nie oblicza się globalnych podatków wyrównawczych, krajowych podatków wyrównawczych lub podatków wyrównawczych od niedostatecznie opodatkowanych zysków, które należne są tylko za okres rozliczeniowy 2024-2026, jeżeli spełniony zostanie co najmniej jeden z trzech testów:
- test de minimis – potwierdzający, że osiągane przychody znajdują się poniżej określonego progu (10 mln EUR przychodu, 1 mln EUR dochodu),
- test efektywnej stawki podatkowej – potwierdzający, że efektywna stawka podatkowa, obliczona według uproszczonych zasad, powinna wynosić 15% w 2023 i 2024 r.; 16% w 2025 r. i 17% w 2026 r.,
- test rutynowych zysków – potwierdzający, że zrealizowany zysk jest (przed opodatkowaniem) równy lub niższy od kwoty substratu majątkowo-osobowego.
Głównym celem tej bezpiecznej przystani jest umożliwienie podatnikom wykorzystania danych opartych na przepisach dotyczących CBCR do przeprowadzenia trzech uproszczonych testów w kontekście opodatkowania wyrównawczego.
Globalnego podatku wyrównawczego nie musi obliczać grupa międzynarodowa, której jednostka dominująca najwyższego szczebla zlokalizowana jest na terytorium Polski przez okres nie dłuższy niż pierwsze pięć lat podatkowych działalności tej grupy – pod warunkiem, że za dany rok spełnione są dwa warunki:
- jednostki składowe tej grupy są zlokalizowane w nie więcej niż sześciu jurysdykcjach,
- suma wartości księgowej netto rzeczowych aktywów trwałych wszystkich jednostek składowych tej grupy nie przekracza 50 mln EUR.
Co istotne, okres pięciu lat liczy się od roku podatkowego w którym dana grupa międzynarodowa po raz pierwszy spełniła warunki podlegania opodatkowaniu globalnym podatkiem wyrównawczym.
Jeśli grupa chce skorzystać z tego zwolnienia, to musi dopełnić także obowiązków administracyjnych, czyli zgłosić właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego rozpoczęcie początkowego okresu działalności. Aby w takim przypadku skorzystać ze zwolnienia z globalnego podatku wyrównawczego w początkowym okresie działalności, podatnik musi złożyć odpowiedni dokument do końca piętnastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego.
Jednostki składowe grupy międzynarodowej, które zlokalizowane są na terytorium Polski, nie obliczają krajowego podatku wyrównawczego oraz podatku wyrównawczego od niedostatecznie opodatkowanych zysków za pierwsze pięć lat podatkowych początkowego okresu działalności tej grupy, jeśli nieprzerwanie są w nich spełnione dwa poniższe warunki:
- jednostki składowe tej grupy są zlokalizowane w nie więcej niż sześciu jurysdykcjach,
- suma wartości księgowej netto rzeczowych aktywów trwałych wszystkich jednostek składowych tej grupy nie przekracza 50 mln EUR.
W przypadku grupy krajowej nie oblicza się z kolei krajowego podatku wyrównawczego za pierwsze pięć lat podatkowych, licząc od pierwszego dnia roku podatkowego, w którym dana grupa krajowa zaczęła podlegać przepisom o globalnym podatku wyrównawczym.
Zastosowanie rozwiązań safe harbour w Pillar 2 może wymagać pomocy doradcy podatkowego
Zaproponowane przez polskiego ustawodawcę rozwiązania są, jak widać, złożone. Ich zakres jest przy tym na tyle szeroki, że wielu podatników będzie musiało dokładnie przeanalizować wpływ nowych przepisów na całą grupę oraz przygotować się do implementacji istotnie wpływających na sposób rozliczania podatków regulacji i procedur. Dlatego już dziś zachęcamy do wypełnienia krótkiej, interaktywnej ankiety dotyczącej Pillar 2 i sprawdzenia, czy nowe przepisy obejmą także Państwa spółkę.
Jednym z kluczowych argumentów przemawiających za przeprowadzeniem takiej wstępnej analizy wewnętrznej jest możliwość znaczącego zmniejszenia obowiązków administracyjnych; dodatkowo tego typu działania mogą pomóc zidentyfikować, czy w firmie można zastosować którąś z bezpiecznych przystani.
Warto pamiętać, że projekt ustawy wdrażającej założenia dyrektywy Pillar 2 w Polsce przewiduje wiele wyłączeń i uproszczeń, ale skorzystanie z nich wiąże się z koniecznością zgromadzenia licznych danych, co w praktyce może stanowić istotne wyzwanie. Dlatego też, w przypadku jakichkolwiek pytań lub potrzeby szerszego omówienia tematu, zapraszamy do kontaktu z naszymi ekspertami.