W artykule odpowiadamy na pytania:
- Jak zmieniał się projekt ustawy regulującej opodatkowanie podatkiem wyrównawczym w Polsce?
- Na jakim etapie są prace legislacyjne prowadzone nad polską ustawą implementującą przepisy Pillar 2?
15 listopada 2024 r. Prezydent RP podpisał ustawę z 6 listopada 2024 r. o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych. Tym samym zakończono prace nad implementacją do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy Rady (UE) 2022/2523 z 14 grudnia 2022 r. w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii (znanej jako dyrektywa Pillar 2).
Założenia unijnej dyrektywy Pillar 2
Przypomnijmy, że dyrektywa Pillar 2 wprowadza zbiór zasad, które nakładają na spełniające odpowiednie warunki duże międzynarodowe i krajowe grupy kapitałowe obowiązek zapłaty globalnego podatku minimalnego.
W skali globalnej szacuje się, że przepisy Pillar 2 wprowadzi aż 140 państw – w tym także Polska.
Jakie wersje projektu ustawy o globalnym podatku wyrównawczym zostały wypracowane przez polskiego ustawodawcę do tej pory?
Pierwsza wersja projektu ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych pojawiła się na stronach Rządowego Centrum Legislacji w kwietniu 2024 r. Po konsultacjach społecznych oraz etapie opiniowania pojawiło się jednak wiele uwag co do kształtu projektu, dlatego też, z biegiem czasu, powstawały kolejne wersje projektu polskiej ustawy, które miały nie tylko jak najlepiej implementować przepisy wypracowane przez OECD, ale także uwzględniać głosy polskich podatników.
Sprawdź, jak możemy pomóc twojej firmie
Status legislacji: czy znamy już pewną datę wdrożenia globalnego podatku minimalnego w Polsce?
We wrześniu 2024 r. projekt ustawy implementującej przepisy unijnej dyrektywy Pillar 2 został skierowany do dalszych prac do Sejmu; następnie, w trakcie kilku tygodni, wprowadzono pewne zmiany. Z początkiem listopada 2024 r. ustawę przekazano do Senatu, który nie wniósł żadnych poprawek. Projekt został więc przedłożony do podpisu do Prezydenta RP. Głowa państwa złożyła podpis pod projektem ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym 15 listopada 2024 r. i aktualnie (stan na 20 listopada 2024 r.) ustawa oczekuje na publikację w Dzienniku Ustaw.
Przepisy regulowane ustawą wejdą w życie 1 stycznia 2025 r. Przepisy przejściowe przewidują dobrowolną możliwość stosowania regulacji Pillar 2 z mocą wsteczną, od 1 stycznia 2024 r.
Podsumowanie zmian w ustawie wdrażającej przepisy Pillar 2
Szczegółowo o modyfikacjach w projekcie polskiej ustawy pisaliśmy w poprzednim wpisie z serii, jednakże chcielibyśmy przypomnieć Państwu o najważniejszych zmianach, jakie zostały uwzględnione w ostatecznej wersji projektu.
Polskie Ministerstwo Finansów wskazało przede wszystkim katalog podatków kwalifikowanych. Dodatkowo, katalog ten został uzupełniony w uzasadnieniu do samego projektu ustawy implementującej globalny podatek minimalny.
Wśród podatków kwalifikowanych wskazanych przez polskie MF można wymienić m.in. CIT pobierany na zasadach ogólnych, podatek u źródła i podatek od dochodów od niezrealizowanych zysków. W uzasadnieniu do ustawy wskazano także podatki, których nie można uznać za kwalifikowane – takie jak np. PIT i podatek od nieruchomości.
MF wprowadziło także zmianę do przepisów o tzw. bezpiecznych przystaniach. W ostatecznej wersji ustawy wskazano, że 5-letnie zwolnienie obejmuje również krajowy podatek wyrównawczy dotyczący jednostek składowych takich grup, których jednostka dominująca najwyższego szczebla zlokalizowana jest na terytorium Polski. Oznacza to, że – po spełnieniu odpowiednich warunków – grupa międzynarodowa z jednostką dominującą w Polsce nie będzie musiała obliczać zarówno globalnego podatku wyrównawczego, jak i krajowego podatku wyrównawczego.
Polskie ministerstwo dokonało także zmiany kwot należnych za wydanie opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego oraz opinii zabezpieczającej w sprawie opodatkowania wyrównawczego. W obecnym brzmieniu ustawy wynoszą one odpowiednio: do 15 tys. zł opłaty wstępnej i do 50 tys. zł opłaty głównej za opinię w sprawie opodatkowania wyrównawczego oraz do 65 tys. zł za opinię zabezpieczającą.
Są to główne zmiany odróżniające pierwotny projekt ustawy od ostatecznego. Nie oznacza to jednak, że jedyne – więcej o zmianach w projekcie ustawy znajdą Państwo w naszym artykule Pillar 2: podsumowanie zmian wprowadzonych przez polskie Ministerstwo Finansów.
Przygotowanie firmy na wdrożenie przepisów dyrektywy Pillar 2 to wymagający proces
Pragniemy zwrócić uwagę na to, że wdrożenie regulacji dyrektywy Pillar 2 będzie prawdopodobnie jedną z najistotniejszych i najbardziej wymagających zmian wprowadzanych w Polsce w przyszłym roku podatkowym.
Przedmiotowe przepisy wprowadzają szereg nowych obowiązków dla dużych międzynarodowych i krajowych grup kapitałowych, których wypełnienie nie będzie łatwe i będzie wymagało od podatników kompleksowego podejścia, a być może nawet dostosowania całej strategii podatkowej do nowych realiów prowadzenia biznesu w Polsce.
Niezwykle przydatne może okazać się skorzystanie z usług doświadczonego specjalisty, który pomoże przejść przez cały ten proces. W przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości serdecznie zapraszamy więc do kontaktu z naszymi ekspertami.