W artykule odpowiadamy na pytania:
- Czy za niewywiązanie się z narzuconego przez unijną dyrektywę DAC7 obowiązku raportowania danych o sprzedawcach przez operatorów platform grożą jakieś sankcje?
- Na kogo nakładane są sankcje w przypadku niedochowania należytej staranności i niewywiązania się z obowiązków raportowych?
- Czy za niewypełnianie obowiązków raportowych grozi odpowiedzialność karnoskarbowa?
- Jak wysokie kary pieniężne i grzywny grożą za niedopełnienie obowiązków związanych z wdrożeniem DAC7?
Przepisy dotyczące raportowania informacji o sprzedawcach, które weszły w życie 1 lipca 2024 r., nakładają na operatorów platform internetowych wiele nowych obowiązków. Pierwszego z nich – w postaci wymogu dochowania procedur należytej staranności – muszą dopełnić już do końca grudnia 2024 r. (a weryfikacji i raportowaniu podlegać będą informacje o sprzedawcach sięgające 2023 r.). Jakie zatem konsekwencje grożą za niewywiązywanie się z obowiązków, które nakłada zaimplementowana w Polsce dyrektywa DAC7?
Sankcje za niewywiązywanie się z obowiązków raportowych i niedochowanie należytej staranności
W myśl unijnej dyrektywy DAC7, sankcje za niewywiązywanie się z obowiązków nałożonych na operatorów platform mają być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. W pozostałym zakresie ustawodawca unijny pozostawia państwom członkowskim swobodę w zakresie kształtowania konkretnych kar.
Zgodnie z ustawą o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami, niedopełnianie obowiązków przez:
- raportującego operatora platformy (w tym operatora platformy spoza UE),
- wyłączonego operatora platformy,
zagrożone zostało karą pieniężną.
Raportujący operator platformy może zostać ukarany m.in. jeśli nie przekaże Szefowi KAS informacji o sprzedawcach w wyznaczonym do tego terminie.
Wyjątkiem w powyższym przypadku będzie sytuacja, w której operator, pomimo zastosowania wezwań i środków egzekwowania informacji podlegających raportowaniu, nie przekazuje ich do organu podatkowego wskutek nieotrzymania odpowiednich danych od sprzedawcy.
Kara może również zostać nałożona w przypadku niezastosowania się do ponownego wezwania Szefa KAS do złożenia bądź skorygowania informacji o sprzedawcach czy niedopełnienia procedur należytej staranności (w tym niedopełnienia obowiązku gromadzenia dokumentacji dotyczącej tych procedur).
Wyłączony operator platformy może zostać ukarany karą pieniężną w przypadku niedopełnienia przez niego obowiązku przekazania Szefowi KAS w informacji o sprzedawcach wiadomości o tym, że model biznesowy przyjęty przez platformę nie obejmuje sprzedawców podlegających raportowaniu
Sprawdź, jak możemy pomóc twojej firmie
Za co jeszcze mogą zostać ukarani operatorzy platform?
Nie tylko niedopełnianie obowiązków w zakresie raportowania i procedur należytej staranności podlega sankcjom. Kara pieniężna grozi operatorowi platformy również jeśli nie przekaże (w wyznaczonym do tego terminie) sprzedawcy podlegającemu raportowaniu odnoszących się do niego (i przekazywanych Szefowi KAS) informacji o sprzedawcach.
W przypadku operatorów platform spoza UE, kara pieniężna grozi za niedopełnienie przez nich obowiązków w zakresie:
- powiadomienia Szefa KAS o wyborze innego niż Polska państwa członkowskiego, w którym operator platformy dopełniać będzie obowiązków wynikających z dyrektywy DAC7, albo
- dokonania jednorazowej rejestracji w Polsce, koniecznej w przypadku braku rejestracji w innym wybranym państwie członkowskim.
Ponadto kara pieniężna może zostać nałożona za niedopełnianie obowiązków wynikających z przeprowadzonej u operatora platformy kontroli lub – w przypadku, w którym kontrola nie jest wymagana, ale organ podatkowy ma związane z realizowaniem obowiązków związanych z Dyrektywą DAC7 pytania – niezłożenie stosownych wyjaśnień Szefowi KAS.
Wysokości kar pieniężnych za niedopełnianie obowiązków narzuconych przez DAC7
Górna granica kary pieniężnej, która nakładana jest na operatorów platform przez Szefa KAS w drodze decyzji, wynosi 1 000 000 zł.
Na dokładną wysokość sankcji wpływ ma rodzaj i zakres niedopełnionych obowiązków oraz to, w jaki sposób podatnik dotychczasowo wywiązywał się z wykonywania stosownych czynności.
Czynnikiem wpływającym na dotkliwość kary będzie także wysokość całkowitego obrotu naruszającego przepisy podmiotu (za rok obrotowy poprzedzający rok nałożenia kary; w przypadku operatora platformy rozpoczynającego działalność będzie to okres od rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej do dnia wszczęcia postępowania o nałożenie kary pieniężnej).
Kara grzywny nakładana na operatorów platform za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe
W Kodeksie karnym skarbowym wprowadzono regulację zgodnie z którą karą grzywny (w wysokości do 180 stawek dziennych) zagrożono niedopełnienie przez podmiot działający w imieniu lub w interesie raportującego operatora platformy obowiązków obejmujących:
- stosowanie procedur należytej staranności, w tym gromadzenie wymaganej dokumentacji,
- przekazanie Szefowi KAS informacji o sprzedawcach,
- jednorazową rejestrację operatora platformy w Polsce (w przypadku braku rejestracji w innym wybranym państwie członkowskim),
- usunięcie w wyznaczonym terminie nieprawidłowości wskazanych w wyniku kontroli.
Przypomnijmy, że od 1 lipca 2024 r. stawka dzienna wynosi od 143,33 zł do 57 332 zł, a przy jej ustalaniu brane są pod uwagę dochody sprawcy, jego warunki osobiste i rodzinne oraz stosunki majątkowe i możliwości zarobkowe. Tym samym najniższa możliwa grzywna wymierzona operatorowi platformy wyniesie 1 433,33 zł a najwyższa – 10 319 760 zł.
Niedopełnienie obowiązków przez podmiot działający w imieniu lub w interesie raportującego operatora platformy ulega przekwalifikowaniu z przestępstwa skarbowego na wykroczenie skarbowe, jeśli stanowi wypadek mniejszej wagi.
Grzywna za takie wykroczenie wymierzana jest kwotowo i od 1 lipca 2024 r. wynosi od 430 zł do 86 000 zł.
Ograniczenie sankcji za okres od 1 stycznia 2023 r. do 30 czerwca 2024 r.
W stosunku do czynności, których wykonanie operator platformy umożliwił sprzedawcy w okresie od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 30 czerwca 2024 r., podmiot nie podlega karze, jeżeli posiada dowody na to, że bezskutecznie wystąpił ponownie o informacje do sprzedawcy lub że wystąpienie do sprzedawcy nie było możliwe. W takim przypadku polskie organy podatkowe nie wszczynają także postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe.