Czy Twoja firma powinna raportować dane sprzedawców do polskich organów podatkowych?
Unijna dyrektywa DAC7 zobligowała państwa członkowskie UE do implementowania przepisów nakładających na operatorów platform cyfrowych obowiązek raportowania informacji o transakcjach dokonywanych przez sprzedawców za pośrednictwem ich platform. Zadanie to wymaga nie tylko zweryfikowania, czy firma może zostać uznana za operatora platformy, ale też – w przypadku podlegania pod przepisy– przygotowania odpowiednich procedur zbierania danych.
Aby ułatwić platformom e-commerce prowadzenie działalności w Polsce i UE, doradcy podatkowi RSM Poland oferują wsparcie w zakresie podjęcia właściwych działań oraz zgłoszenia do administracji podatkowej odpowiednich informacji.
Sprawdź, czy Twojej firmy dotyczy gromadzenie danych sprzedawców i czy powinna skorzystać z usług naszych doradców podatkowych
Regulacje, które wprowadziła unijna dyrektywa, zobowiązały operatorów platform (czyli podmioty, które zawierają umowy ze sprzedawcami w celu udostępnienia im platformy albo jej części) do raportowania wskazanych w przepisach informacji o sprzedawcach (czyli podmiotach, które wykonują stosowną czynność w okresie sprawozdawczym albo którym przysługuje z tego tytułu wynagrodzenie), którzy nie należą do grona wyłączonych sprzedawców i są rezydentami państwa uczestniczącego lub posiadają nieruchomość w państwie uczestniczącym.
Więcej informacji dotyczących dyrektywy DAC7 (a także krótkie wyjaśnienia dotyczące podmiotów zobowiązanych do raportowania oraz przedmiotu raportowania) znajdą Państwo w przygotowanym przez nas wpisie Q&A.
Nie przegap terminów – sprawdź od kiedy operatorzy platform będą mieli obowiązek raportowania
Polskie przepisy w zakresie DAC7 weszły w życie 1 lipca 2024 r. Należy jednak pamiętać, że państwa UE miały obowiązek zaimplementowania tej Dyrektywy do 31 grudnia 2022 r., co oznacza, że polski ustawodawca wprowadził je w życie z półtorarocznym opóźnieniem.
Zgodnie z założeniami dyrektywy DAC7, operatorzy platform mają obowiązek gromadzenia informacji o sprzedawcach od 1 stycznia 2023 r., a pierwszym okresem sprawozdawczym ma być okres od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. (co oznacza, że okres sprawozdawczy jest tożsamy z rokiem kalendarzowym).
Co jednak istotne, opóźnienie implementacji dyrektywy DAC7 do polskiego systemu prawnego nie ma wpływu na wyznaczenie pierwszego okresu sprawozdawczego. W konsekwencji w informacji składanej w styczniu 2025 r., operatorzy platform będą musieli przekazać informacje za dwa okresy sprawozdawcze, tj. za lata 2023-2024.
Dlaczego realizując obowiązki sprawozdawcze warto skorzystać ze wsparcia doradców?
Przepisy dyrektywy nakładają na podmioty udostępniające platformy internetowe obowiązki sprawozdawcze obejmujące m.in. prowadzenie czynności związanych z gromadzeniem odpowiednich informacji o aktywnych sprzedawcach i wielkości ich sprzedaży oraz opracowaniem i dochowaniem procedur należytej staranności, jak i przekazywaniem zgromadzonych informacji do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej w ustawowych terminach.
Przygotowanie firmy do zgłoszenia do administracji podatkowej wszystkich niezbędnych danych i wywiązania się ze zobowiązań wymaga zaangażowania czasowego, personalnego, a w konsekwencji również – finansowego.
Wypełniania obowiązków raportowych nie ułatwia także fakt, że polski ustawodawca implementował do polskiego porządku prawnego dyrektywę DAC7 o ponad półtora roku za późno, przez co raportowanie informacji jednocześnie za pierwszy i drugi okres sprawozdawczy może być utrudnione.
W konsekwencji, w związku z licznymi problemami, które do tej pory pojawiły się w związku z implementacją dyrektywy DAC7 w Polsce (a także mając na uwadze problemy, które mogą pojawić się w trakcie raportowania – np. problemy z uzyskaniem informacji podlegających raportowaniu lub kłopoty ze wskazaniem właściwych danych w formularzach), korzystnym dla operatorów platform cyfrowych rozwiązaniem jest oferowana przez doradców podatkowych usługa wsparcia we wdrożeniu zasad dyrektywy DAC7 w firmie.
Jak eksperci RSM Poland pomagają wypełnić obowiązek raportowania informacji o sprzedawcach (DAC7)?
Nasi specjaliści posiadają szeroką wiedzę w zakresie raportowania informacji o sprzedawcach, dzięki czemu możemy zaoferować Państwu kompleksowe wsparcie w zakresie realizacji obowiązków wynikających z implementacji dyrektywy DAC7.
W ramach usług oferowanych przez RSM Poland w zakresie raportowania informacji o sprzedawcach:
- dokonujemy analizy i określamy, czy podmiot powinien zostać uznany za operatora platformy,
- weryfikujemy, czy wobec operatora platformy wystąpi obowiązek raportowania,
- wskazujemy jakie informacje o sprzedawcach należy gromadzić (oraz w jakich terminach),
- wspieramy w procesie rejestracji raportujących operatorów platformy z Unii Europejskiej oraz spoza Unii Europejskiej,
- pomagamy w stworzeniu procedury należytej staranności,
- wspieramy w procesie raportowania informacji o sprzedawcach do Szefa KAS.
Przekonaj się, jak możemy pomóc i Tobie!
Napisz do nas
Napisz do nas
Uzupełnij formularz, a ekspert RSM skontaktuje się z Tobą
Uzupełnij formularz, a ekspert RSM skontaktuje się z Tobą
Uzupełnij formularz, a ekspert RSM skontaktuje się z Tobą