Z artykułu dowiesz się:
- Jakie podmioty nie zostaną objęte podatkiem wyrównawczym?
- Jakie wyłączenia podmiotowe wskazano w Projekcie ustawy o globalnym podatku minimalnym?
W poprzednim wpisie poświęconym globalnemu podatkowi minimalnemu (Pillar 2) wskazywaliśmy, jakich podmiotów dotyczą nowe przepisy oraz jakie warunki należy spełnić, by podlegać pod nowy podatek zgodnie z dyrektywą Pillar 2. W dzisiejszym wpisie zajmiemy się tematyką wyłączeń wskazanych w Projekcie ustawy oraz wskażemy, jakie podmioty nie zostaną objęte nowym obowiązkiem podatkowym.
Jak definiujemy globalny podatek minimalny?
*Przez globalny podatek minimalny rozumiemy:
- globalny podatek wyrównawczy (IIR),
- krajowy podatek wyrównawczy (krajowy top-up tax, QDMTT),
- podatek wyrównawczy od niedostatecznie opodatkowanych zysków (UTPR).
Jakie podmioty nie zostaną objęte podatkiem wyrównawczym?
Z założeń Projektu ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych wynika, że nowym globalnym podatkiem minimalnym, nie zostaną objęte następujące podmioty:
- podatnicy, którzy nie należą do międzynarodowych lub krajowych grup kapitałowych,
- podatnicy należący do grup kapitałowych, których skonsolidowany przychód nie przekroczył progu 750 milionów euro w okresie czterech lat poprzedzających dany rok podatkowy,
- podatnicy należący do grup kapitałowych, których skonsolidowany przychód przekroczył progu 750 milionów euro tylko raz w ciągu badanych czterech lat.
Doradztwo podatkowe w RSM Poland
Wyłączenia podmiotowe wskazane w Projekcie ustawy o globalnym podatku minimalnym
Dodatkowo, Projekt ustawy o podatku wyrównawczym wymienia także jednostki wyłączone, które nie będę podlegać pod przepisy Pillar 2, np. z uwagi na szczególny cel ich działalności lub status. Wyłączenia te odnoszą się do wszystkich trzech rodzajów nowego podatku tj. globalnego podatku wyrównawczego, krajowego podatku wyrównawczego oraz podatku wyrównawczego od niedostatecznie opodatkowanych zysków. Wśród jednostek wyłączonych wymienia się m.in.:
- jednostki rządowe,
- organizacje międzynarodowe,
- organizacje nienastawione na zysk,
- fundusze emerytalne,
- fundusze inwestycyjne będące jednostkami dominującymi najwyższego szczebla,
- jednostki inwestujące w nieruchomości będące jednostkami dominującymi najwyższego szczebla,
- jednostki, w przypadku których co najmniej 95% nominalnej wartości ich udziałów należy, bezpośrednio lub za pośrednictwem jednej lub kilku jednostek, do podmiotów wyłączonych, z wyjątkiem jednostek świadczących usługi emerytalne, oraz które prowadzą działalność polegającą wyłącznie lub niemal wyłącznie na utrzymywaniu aktywów lub prowadzą wyłącznie działalność pomocniczą w stosunku do podmiotów wyłączonych,
- jednostki, w przypadku których co najmniej 85% nominalnej wartości ich udziałów należy, bezpośrednio lub za pośrednictwem jednej lub kilku jednostek, do podmiotów wyłączonych, z wyjątkiem jednostek świadczących usługi emerytalne, o ile prawie cały ich dochód pochodzi z dywidend wyłączonych.
Należy jednak zaznaczyć, że przychody jednostek wyłączonych będą uwzględniane przy kalkulacji progu skonsolidowanych rocznych przychodów grupy (750 mln EUR), choć ich wskaźniki finansowe nie będą uwzględniane przy kalkulacji globalnego podatku minimalnego.
Przedstawione powyżej wyłączenia podmiotowe zostały zaproponowane w Projekcie ustawy. Jednakże warto zaznaczyć, że nie są to jedyne odstępstwa od opodatkowania przewidziane w nowych przepisach. W Projekcie ustawy wskazano także dodatkowe wyłączenia i uproszczenia, zwane bezpiecznymi przystaniami (ang. safe harbours). W szczególnych przypadkach i pod warunkiem spełnienia przesłanek wskazanych w ustawie przez daną grupę kapitałową (np. działalność w mniej niż sześciu jurysdykcjach, istnienie grupy krócej niż 5 lat i inne). Pozwolą one na brak opodatkowania lub opodatkowanie na poziomie 0%. Więcej o bezpiecznych przystaniach i ich rodzajach w kolejnych wpisach z serii.
W razie jakichkolwiek pytań – lub potrzeby omówienia tematu – gorąco zachęcamy do kontaktu z naszymi ekspertami.