W artykule odpowiadamy na pytania:
- Czym jest i co obejmuje działalność marketingowa w sporcie?
- Jak opodatkowany jest sponsoring sportowy?
- W którym państwie opodatkowane jest wynagrodzenie sportowca otrzymane od sponsora w zamian za promocję wizerunku firmy za granicą?
Przedsiębiorstwa, decydując się na budowanie wizerunku marki, coraz chętniej angażują się w wydarzenia sportowe. Wspieranie klubów, drużyn i indywidualnych zawodników to w końcu – bez względu na branżę sponsora – świetna okazja do zareklamowania swoich usług czy towarów, zarówno na poziomie lokalnym, jak i międzynarodowym. Ze względu na to, że marketing sportowy cały czas się rozwija – czego najlepszym dowodem jest wszechobecność logotypów, które znajdują się zarówno na koszulkach zawodników, jak i na ich sprzęcie – przygotowując się do podpisania umowy sponsorskiej warto przyjrzeć się bliżej kwestii opodatkowania przychodów sportowca uzyskiwanych z tytułu promocji marki.
Umowa sponsoringu
Sponsoring polega na finansowaniu czegoś (lub kogoś) w zamian za reklamę. Jest to więc forma marketingu, dzięki której sponsor tworzy pozytywny obraz swojej marki poprzez towarzyszenie różnego rodzaju imprezom i wydarzeniom.
Umowa sponsoringu należy do umów nienazwanych, co oznacza, że zasady jej sporządzania nie zostały uregulowane wprost przez polskie przepisy prawa. Wobec tego strony umowy – sponsor i sportowiec lub jego reprezentant – mogą kształtować jej zapisy w dowolny sposób. Warunkiem ważności takiego dokumentu jest jedynie to, by treść oraz cel stosunku umownego nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku między stronami, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.
Spotykamy dwie formy umów sponsoringu, czyli tzw. sponsoring właściwy (charakteryzujący się obopólnością świadczeń) i niewłaściwy (zbliżony w swojej formie do darowizny i polegający na jednostronnym świadczeniu).
Sprawdź, jak możemy pomóc twojej firmie
Źródło przychodów sportowca z umowy sponsoringu
W przypadku sponsoringu właściwego w sporcie – czyli działania polegającego na tym, że sponsor przekazuje środki pieniężne (lub wykonuje świadczenia), w zamian za które sportowiec promuje jego markę – zgodnie z polskimi przepisami podatkowymi przychody sportowca kwalifikowane będą jako przychody z działalności wykonywanej osobiście.
Rozliczanie przychodów z umów sponsoringowych sportowca na gruncie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania
Zgodnie z art. 17 Modelowej Konwencji Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), dochód z działalności sportowca uzyskany z działalności wykonywanej osobiście w tym charakterze może podlegać opodatkowaniu w państwie, w którym ta działalność jest wykonywana.
Sformułowanie „może być opodatkowany” znaczy, że dochód sportowca podlega opodatkowaniu zarówno w państwie źródła jak i w państwie rezydencji (wraz z zastosowaniem odpowiedniej metody unikania podwójnego opodatkowania, tj. metody wyłączenia z progresją lub proporcjonalnego odliczenia).
Mechanizmowi wyłączenia z progresją i proporcjonalnego odliczenia przyjrzeliśmy się już na naszym blogu przy okazji omawiania podatku od nagród zdobytych w zagranicznych turniejach i konkursach.
Dodatkowo, w Komentarzu do Modelowej Konwencji Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju wskazuje się, że przepis art. 17 ust. 1 może mieć zastosowanie także do honorariów z tytułu reklamy i promocji sportowca – pod warunkiem jednak, że dochód ten ma związek z działalnością sportową wykonywaną w danym państwie. Miejscem opodatkowania tych przychodów jest miejsce wykonywania działalności, nie zaś państwo źródła finansowania.
Przykład: Sportowiec, który jest polskim rezydentem podatkowym, zawarł umowę sponsoringu z niemiecką spółką i podczas turniejów występuje w stroju sportowym z logo sponsora, w zamian za co otrzymuje od niego wynagrodzenie. Zawodnik reklamuje tę markę w trakcie zawodów na całym świecie. Oznacza to, że honorarium tego sportowca opodatkowane będzie najpierw w krajach, w których wykonuje działalność sportową, a następnie – po zastosowaniu odpowiedniej metody unikania podwójnego opodatkowania – w Polsce.
Jak zauważa Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w przypadku analogicznej sytuacji, „okoliczność, iż źródło finansowania pochodzi z Niemiec nie oznacza, że dochody te zostały uzyskane na terenie Niemiec. Dochody są uzyskane na terenie tego kraju, w którym działalność jest wykonywana” (interpretacja indywidualna DKIS z 21 stycznia 2009 r., znak IBPBII/1/415-35/08/BJ).
Jako że rozliczenia podatkowe uczestniczących w licznych międzynarodowych turniejach i wydarzeniach sportowców mogą rodzić wiele pytań i wątpliwości, zapraszamy wszystkie zainteresowane tym tematem osoby do kontaktu z naszymi specjalistami, którzy chętnie Państwa wesprą w tym zakresie.