Brak płynności finansowej jest jedną z głównych przyczyn upadłości i likwidacji przedsiębiorstw w Polsce. Problem aktualnie jest tym poważniejszy, że na procesy przepływów finansowych w przedsiębiorstwach wpływa negatywnie kryzys gospodarczy, do którego częściowo przyczyniła się pandemia koronawirusa oraz wojna w Ukrainie. Dla wielu firm jedynym ratunkiem jest wprowadzenie pakietu kompleksowych rozwiązań - także takich związanych z rozliczaniem podatków.
Czy wdrażając rozwiązania wpływające pozytywnie na cash-flow warto skorzystać z pomocy doradcy podatkowego? Jakie ulgi podatkowe mogą okazać się kluczowe w porządkowaniu kondycji finansowej przedsiębiorstwa i jak wiele może zmienić odpowiednie zarządzanie zobowiązaniami i zwrotami podatków?
Odpowiedzi na te pytania udzielą nasi specjaliści podczas czterech bezpłatnych spotkań:
Ulgi dla podatników CIT (ulga B+R, IP box, na robotyzację, ekspansję oraz IPO) [zobacz nagranie webinaru]
Oszczędności w podatkach dochodowych [zobacz nagranie webinaru]
Zarządzanie rozliczeniami, zwrotami i rachunkami VAT [zobacz nagranie webinaru]
Mechanizm “pay & refund” i zwroty WHT [zobacz nagranie webinaru]
Ulgi dla podatników CIT (ulga B+R, IP box, na robotyzację, ekspansję oraz IPO)
W dobie zbliżającego się kryzysu firmy powinny poszukiwać oszczędności także w sferze podatkowej. Na szczególną uwagę w tym kontekście zasługują ulgi wspierające działalność innowacyjną. Podatnicy mają do dyspozycji nie tylko wprowadzoną przed paroma latami ulgę B+R i IP box. Ustawodawca zaproponował bowiem także nowe mechanizmy wsparcia, w tym m.in. ulgę na ekspansję, ulgę na robotyzację i ulgę IPO. Jak odnaleźć się w tym gąszczu i jak efektywnie oszczędzić na podatkach dochodowych?
Uczestnicy webinaru dowiedzieli się:
- czym powinna charakteryzować się działalność podatnika, aby mógł skorzystać z ulgi B+R?
- które z uzyskiwanych dochodów można opodatkować 5% CIT w ramach ulgi IP box?
- czy zakup każdego robota przemysłowego daje możliwość skorzystania z ulgi na robotyzację?
- koszty jakich towarów i usług można odliczyć w ramach ulgi na ekspansję?
- jakie wydatki mogą zostać objęte ulgą IPO?
Oszczędności w podatkach dochodowych
Pogarszająca się sytuacja ekonomiczna ma negatywny wpływ na płynność przedsiębiorstw. Jednym ze sposobów jej poprawy jest zadbanie o efektywne rozliczania podatków dochodowych. Skrupulatna analiza w tym zakresie powinna uwzględniać także weryfikację przeszłych rozliczeń, tak aby upewnić się, że podatnik nie nadpłacał swoich zobowiązań w przeszłości.
W trakcie webcastu omówione zostaną wybrane obszary które mogą potencjalnie przynieś poprawę płynności w obszarze CIT. Tematem spotkania będzie m.in. limitowanie wydatków nabywanych od podmiotów powiązanych (art. 15e) oraz kosztów finansowania dłużnego (art. 15c), a także efektywne zarządzanie zaliczkami w CIT oraz stosowanie ulg związanych z brakiem otrzymania zapłaty od kontrahentów.
Uczestnicy webinaru dowiedzieli się:
- jakie wydatki podlegają limitowaniu na podstawie art. 15e oraz 15c ustawy o CIT?
- jak w ostatnich latach kształtowała się praktyka organów podatkowych w zakresie stosowania tych ograniczeń i czy przepisy były stosowane maksymalnie efektywnie przez podatników?
- jak poprawić swoją płynność poprzez efektywne zarządzanie płatnością zaliczek podatkowych?
- jakie ulgi przewidziano w ustawie o CIT w związku z brakiem zapłaty należności przez kontrahentów podatnika?
- jak zaplanować bezpieczne skorygowanie przeszłych rozliczeń podatkowych w CIT?
Zarządzanie rozliczeniami, zwrotami i rachunkami VAT
W związku z kryzysem gospodarczym, przedsiębiorcy szukają rozwiązań wpływających pozytywnie na cash-flow. Dlatego też warto przyjrzeć się własnym rozliczeniom podatkowym z tytułu podatku od towarów i usług. Przeprowadzenie analizy wewnętrznych procesów związanych z przygotowaniem rozliczeń VAT oraz zarządzaniem zwrotami i zobowiązaniami VAT może doprowadzić do wdrożenia środków zaradczych, które przyczynią się do poprawy cash-flow w przedsiębiorstwie.
Istotną kwestią może być także wprowadzenie zmian w zarządzaniu środkami zgromadzonymi na rachunkach VAT.
Uczestnicy webinaru dowiedzieli się:
- na co zwrócić uwagę rozliczając VAT?
- w jaki sposób zarządzać zwrotami i zobowiązaniami VAT?
- na co można przeznaczyć środki zgromadzone na rachunkach VAT?
- jak odzyskać środki zgromadzone na rachunkach VAT?
- jak uniknąć dodatkowych zobowiązań VAT?
Mechanizm “pay & refund” i zwroty WHT
Wraz z postępującą globalizacją coraz więcej naszych kontrahentów i dostawców jest spoza Polski. Płatności te mogą podlegać opodatkowaniu WHT. Warto wiedzieć, jakie są warunki do obniżenia stawki podatku lub stosowania zwolnienia z opodatkowania.
Uczestnicy webinaru dowiedzieli się:
- jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z niższej stawki lub zwolnienia z WHT?
- czym jest mechanizm „pay and refund” oraz co powinien zawierać wniosek o zwrot podatku?
- czym różni się opinia o stosowaniu preferencji od oświadczenia o spełnieniu warunków do stosowania preferencji?
- jak odzyskać nadpłacony podatek?