Karolina BARTKOWIAK
Tax Consultant w RSM Poland
Innowacyjność rozumiana jest głównie jako element rozwoju technologicznego. Tymczasem dzisiejsza gospodarka wymaga nowatorskiego podejścia również w sektorze usług doradczych. I w sumie to nic dziwnego, bowiem specjalistyczna wiedza, doświadczenie oraz umiejętne ich wykorzystanie w celu tworzenia optymalnych rozwiązań leżą u podstaw sukcesu większości przedsiębiorstw.
Jednak sama wiedza i doświadczenie doradców – czy to doradców podatkowych, biegłych rewidentów, prawników czy doradców biznesowych – mogą okazać się niewystarczające, gdy usługobiorcami są podmioty zagraniczne – zarówno te prowadzące działalność gospodarczą w Polsce, jak i te dopiero noszące się z zamiarem rozpoczęcia działalności w kraju nad Wisłą.
Dlaczego tak się dzieje? Czym wyróżnia się doradztwo świadczone na rzecz podmiotów zagranicznych?
Jako członek German Desk – interdyscyplinarnego Zespołu, który specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podmiotów z obszaru niemieckojęzycznego, mogę śmiało stwierdzić, że doradca prawidłowo wypełni swoją rolę tylko wówczas, gdy będzie potrafił zrozumieć rodzime otoczenie biznesowe i prawne, a niejednokrotnie także uwarunkowania kulturowe swojego zagranicznego Klienta. Specjalistyczna wiedza merytoryczna, doświadczenie i znajomość języka obcego to tylko połowa sukcesu. Dopiero połączenie wszystkich tych czynników gwarantuje prawidłowe rozpoznanie oczekiwań Klienta, zidentyfikowanie ewentualnych zagrożeń prawno-podatkowych związanych z planowanymi przez niego przedsięwzięciami i przygotowanie optymalnego, kompleksowego i jednocześnie zrozumiałego dla Klienta rozwiązania. Dobry doradca, idący z duchem czasów, nie jest już tylko teoretykiem, ale przede wszystkim partnerem o nieszablonowym podejściu, potrafiącym wczuć się w sytuację podmiotu, któremu doradza.