W artykule odpowiadamy na pytania:
- Czym zajmuje się audytor wewnętrzny?
- Jakie czynności obejmuje audyt wewnętrzny organizacji?
- W jaki sposób Globalne Standardy Audytu Wewnętrznego definiują usługi zapewniające i usługi konsultacyjne?
W dzisiejszym świecie działające międzynarodowo organizacje stawiają czoła wielu wyzwaniom, które wynikają z dynamicznych zmian zachodzących w ich otoczeniu, rosnącej złożoności procesów oraz różnorodności interesariuszy. W takim kontekście kluczowe staje się nie tylko efektywne kierowanie rozwojem prowadzonego biznesu, ale również tworzenie odpowiednich struktur i procesów, które umożliwiają realizację celów organizacyjnych oraz skuteczne zarządzanie ryzykiem. Najlepsze wyniki na tym polu uzyskują firmy, które decydują się na skorzystanie z pomocy doświadczonego audytora wewnętrznego. Dlaczego? I na czym polega właściwie praca takiego specjalisty?
Jak wskazuje Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w dokumencie "Wytyczne OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych dotyczące odpowiedzialnego prowadzenia działalności biznesowej", przedsiębiorstwa powinny stosować dobre praktyki ładu korporacyjnego wynikające z "Zasad ładu korporacyjnego G20/OECD".
Zasady te kładą duży nacisk na odpowiedzialne i transparentne zarządzanie organizacją. Dobre praktyki ładu korporacyjnego są kluczowe do tego, aby podmiot mógł cieszyć się zaufaniem inwestorów i innych interesariuszy, a także niezbędne do utrzymania stabilności i efektywności działań podejmowanych przez przedsiębiorstwo.
Zadaniem zarządu jest zatem nie tylko opracowanie strategii rozwoju przedsiębiorstwa, ale również skuteczne monitorowanie jego działalności oraz zadbanie o to, aby podejmowane decyzje były zgodne z interesami wszystkich interesariuszy.
W tym przypadku szczególną rolę w organizacji odgrywa niezależny audyt wewnętrzny oraz systemy kontroli wdrażane w ramach właściwego zarządzania ryzykiem. Są one bowiem niezbędne do identyfikacji i minimalizacji potencjalnych zagrożeń, zarówno finansowych, jak i operacyjnych. Nie chodzi tu zresztą wyłącznie o podejmowanie stosownych działań incydentalnie, przed dokonaniem istotnych zmian lub decyzji biznesowych – regularne wizyty biegłych rewidentów i specjalistów świadczących usługi zapewniające (ang. assurance) przestrzeganie międzynarodowego i lokalnego prawa oraz utrzymywanie odpowiednich standardów są też przede wszystkim kluczowe dla uniknięcia sankcji prawnych oraz uszczerbku na reputacji.
W kontekście postępującej globalizacji i rosnącej złożoności rynków, stosowanie dobrych praktyk i zasad wskazanych przez OECD staje się w wielu branżach coraz bardziej istotne dla utrzymania konkurencyjności i wywiązania się z zaleceń dotyczących zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw1.
Sprawdź, jak możemy pomóc twojej firmie
Skuteczne zarządzanie ryzykiem wspomagane przez audyt wewnętrzny
System kontroli wewnętrznej stanowi nieodłączny element każdej jednostki, pozwalając jej na sprawną realizację celów oraz nieustanne i skuteczne funkcjonowanie2.
Zgodnie z modelem trzech linii, skuteczne zarządzanie ryzykiem wymaga, aby organ nadzorczy, który reprezentuje interesy wszystkich zainteresowanych stron, miał pełen wgląd w działania podejmowane przez kierownictwo. Tylko w ten sposób można być pewnym, że decyzje są podejmowane z uwzględnieniem różnych perspektyw i potencjalnych zagrożeń. Współpraca między organem nadzorczym i kierownictwem jest kluczowa, ponieważ działając wspólnie mają możliwość wspierania innowacji oraz ciągłego doskonalenie procesów.
Audyt wewnętrzny odgrywa w tym kontekście ważną rolę. Niezależna i obiektywna ocena funkcjonowania systemu kontroli pozwala firmie audytorskiej na dostarczenie organom nadzorczym cennych informacji o mocnych i słabych stronach organizacji. Rekomendacje audytorów mogą przyczynić się do poprawy nie tylko efektywności operacyjnej spółki, ale także do zwiększenia transparentności działań oraz do zdobycia zaufania interesariuszy.
Zgodne z modelem trzech linii, usługi świadczone przez audytorów wewnętrznych pozwalają m.in. na:
- przekazanie zainteresowanym stronom niezależnego i obiektywnego zapewnienia,
- doradzanie podmiotom w zakresie adekwatności i skuteczności wdrożonych procesów ładu organizacyjnego i zarządzania ryzykiem (w tym procedur kontroli wewnętrznej)3.
Rodzaje audytu wewnętrznego: jak specjalista ocenia system zarządzania?
Usługi zapewniające
Globalne Standardy Audytu Wewnętrznego definiują usługi zapewniające jako usługi dokonywane w celu dostarczenia zapewnienia4. Chodzi więc w nich przede wszystkim o kontrolę procesów i procedur w celu potwierdzenia ich wdrożenia i efektywności, a także określenia, czy są one odpowiednią odpowiedzią na zidentyfikowane ryzyka.
Co istotne, organizacje mogą uzyskać dwa rodzaje zapewnienia – zapewnienie ograniczone lub wystarczające – w zależności od ustalonego zakresu usług.
Usługi doradcze
Usługi doradcze (inaczej: usługi konsultacyjne) zostały przez Standardy określone jako usługi polegające nie na podejmowaniu konkretnych działań, a wyłącznie na udzielaniu stosownych porad5. W ich zakresie mieszczą się więc przede wszystkim usługi śledcze, szkolenia oraz ocena opracowanych lub wdrożonych regulacji, procesów czy systemów.
Jak usługi, które świadczy audytor wewnętrzny, wpływają pozytywnie na ład korporacyjny?
W ramach świadczonych usług audytor wewnętrzny koncentruje się na analizie ryzyk oraz na obowiązujących w organizacji odpowiedziach na te ryzyka. Celem audytu wewnętrznego jest przy tym nie tylko ocena zgodności z przepisami i procedurami, ale także identyfikacja obszarów do poprawy, które mogą przyczynić się do osiągnięcia celów strategicznych oraz utrzymania wartości organizacji.
Audyt wewnętrzny pozwala tym samym nie tylko usprawniać oraz poprawiać aktualnie obowiązujące w organizacji procesy, ale też z większą świadomością wyznaczać nowe cele strategiczne i nadzorować ich realizację. Co ważne, tego typu analizy są też pomocne przy wdrażaniu rozwiązań z zakresu ESG i społecznej odpowiedzialności biznesu, a więc mogą znacząco wpływać na reputację jednostki i zaufanie do niej.
W obliczu rosnącej złożoności procedur oraz przepisów i niepewności powodowanej dynamicznymi zmianami zachodzącymi na międzynarodowych rynkach, warto, aby organizacje inwestowały w rozwój efektywnych struktur zarządzania oraz procesów, które umożliwiają podejmowanie optymalnych decyzji, właściwe zarządzanie ryzykiem, a także wspieranie innowacji. Współpraca między wszystkimi interesariuszami, wzmocniona niezależnym audytem wewnętrznym, jest kluczowa dla osiągnięcia sukcesu w aktualnym, wymagającym środowisku biznesowym.
1OECD (2024), Wytyczne OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych dotyczące odpowiedzialnego prowadzenia działalności biznesowej, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/9fe6d8dc-pl, s.18.
2Agnieszka Skoczylas-Tworek, Monitorowanie systemu kontroli wewnętrznej organizacji na podstawie modelu COSO III w: Studia Ekonomiczne, 2013, s. 371-382.
3The Institute of Internal Auditors (2020), Wprowadzony przez IIA model trzech linii.
4The Institute of Internal Auditors (2024), Globalne Standardy Audytu Wewnętrznego, s. 13.
5The Institute of Internal Auditors (2024), Globalne Standardy Audytu Wewnętrznego, s. 13.