W artykule odpowiadamy na pytania:
- Od kiedy KSeF będzie obowiązkowy?
- Jakie działania podejmuje Ministerstwo Finansów w zakresie KSeF?
- Czy wdrożenie KSeF będzie przesunięte i czy możliwe są kolejne konsultacje publiczne w sprawie ustrukturyzowanych faktur elektronicznych?
Obowiązkowy Krajowy System e-Faktur już wkrótce – MF potwierdza harmonogram KSeF
W odpowiedzi na interpelację poselską nr 8479, polskie Ministerstwo Finansów potwierdziło, że obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wejdzie w życie zgodnie z aktualnym harmonogramem. Obowiązek korzystania z KSeF i wystawiania e-faktur zostanie nałożony:
- od 1 lutego 2026 r. – na podatników, których roczny obrót przekracza 200 mln zł,
- od 1 kwietnia 2026 r. – na pozostałych działających w Polsce podatników.
Resort jednocześnie podkreślił, że nie przewiduje dalszego przesunięcia terminów.
Sprawdź, jak możemy pomóc twojej firmie
Wymóg korzystania z KSeF to aktualnie priorytet resortu finansów
Ministerstwo Finansów podkreśla, że obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF pozostaje jednym z jego głównych priorytetów. Równolegle trwają intensywne prace nad nową architekturą systemu oraz prowadzona jest weryfikacja założeń biznesowych i legislacyjnych. Celem tych działań jest zapewnienie efektywności, wydajności oraz niezawodności systemu w jego docelowej wersji.
Nowy projekt ustawy dotyczącej wystawiania faktur w KSeF ma zostać skierowany pod obrady Rady Ministrów w II kwartale 2025 r. i będzie zawierał zasadnicze postulaty zgłoszone przez przedsiębiorców w dotychczasowych konsultacjach.
Co istotne, Ministerstwo Finansów nie wyklucza przeprowadzenia kolejnych rund konsultacji. Budzi to jednak wątpliwości względem tego, czy podatnicy będą mieli wystarczająco dużo czasu na odpowiednie przygotowanie się do nowych obowiązków.
Vacatio legis nadal niepewne
Choć resort deklaruje kontynuację dialogu z przedsiębiorcami (i zapowiada działania informacyjne), nie wskazał dotychczas jednoznacznie jak wiele czasu podatnicy będą mieli na przygotowanie się do nowych obowiązków związanych z wystawianiem faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF.
Brak jednoznacznych informacji budzi uzasadnione obawy wśród firm – zarówno tych dużych, jak i należących do sektora MŚP – które muszą zaplanować kosztowne i czasochłonne działania, takie jak dostosowanie systemów księgowych, szkolenia pracowników czy testy integracyjne. Ewentualne kolejne konsultacje publiczne mogą dodatkowo opóźnić cały proces legislacyjny, a tym samym skrócić czas na skuteczne wdrożenie systemu po tym, kiedy znany będzie jego ostateczny kształt.
Co dalej z wystawianiem faktur elektronicznych w Polsce?
Podsumowując to, czego możemy być pewni po odpowiedzi Ministerstwa Finansów, to terminem wejścia w życie obowiązkowego KSeF dla większości podmiotów będzie kwiecień 2026 r. Przedsiębiorcy muszą jednak nadal chwilę poczekać zanim poznają ostateczny kształt zmodyfikowanego KSeF.
W przypadku pytań (lub potrzeby wsparcia w procesie przygotowań) zachęcamy do zapoznania się z przygotowaną przez naszych doradców podatkowych sekcją pytań i odpowiedzi dotyczących KSeF oraz do kontaktu z ekspertami RSM Poland.